بهترين غذا براي شام عروسي | راهنماي غذاي عروسي و شام عروسي

نحوه ي سرو غذای عروسی

غذاي عروسي مي تواند به دو حالت سرو شود، ديس پرس يا سلف سرويس. اينکه شما کدام يک را انتخاب مي کنيد در درجه ي اول به بودجه اي که در نظر گرفته ايد، بستگي دارد.
سلف سرويس قيمت بالاتري دارد، تنوع غذا و پيش غذا در آن زياد است و معمولا بيشتر از ظرفيت مهمانان عروسي غذا تدارک ديده مي شود. چرا که ممکن است بعضي از غذا ها طرفدارهاي بيشتري داشته باشند. اما در سرو ديس پرس، معمولا دو نوع غذا و يک پيش غذا سرو مي شود.
مزايا و معايب سرو هاي مختلف:

در سلف سرويس، هم بودجه ي زيادي صرف مي شود و هم اسراف در آن بسيار است. اغلب مهمانان در سرو غذا به شکل سلف سرويس، از پلو کمتر استقبال مي کنند. به دليل تنوع غذايي، کمتر مي توانند غذاهاي مختلف را تست کنند و همين امر سبب مي شود که بخش بسيار زيادي از غذا حيف و ميل شود. با توجه به فرهنگ ديني و ايراني که ما داريم بايد براي جلوگيري از اين اسراف ها تدبيري انديشيده شود. چرا که اغلب رستوران ها غذا ها را بعد از پايان عروسي دور مي ريزند. در حالي که بسياري از اين غذا ها دست نخورده و قابل مصرف هستند.
پيشنهادي که اغلب انجمن هاي خيريه دارند، اين است که پس از اتمام عروسي، غذاهاي باقي مانده را که دست نخورده و بهداشتي هستند؛ در ظروف مشخص شده بسته بندي کرده و به دست نيازمندان برسانيم. در اين صورت هم از اسراف بخش زيادي از سرمايه جلوگيري کرده ايم و هم بخشي از هم وطنان مان را در شادي عروسي مان سهيم کرده ايم.

خدماتي که تشريفات مجالس ارائه ميدهد شامل آماده کردن محل برگزاري، ديزاين محل با استفاده از به روزترين متد اروپايي با وسايل و ظروف جديد، تهيه غذا، پذيرايي شايسته از مهمان ها، سفره عقد، ميز يادبود، طراح و گل آرايي باغ عروسي، عکاسي و فيلمبرداري، هماهنگي گروه موزيک و سفارش دسته گل عروس و کيک و شيريني و … است. معمولا با انتخاب کردن سيستم تشريفات عروسي شما امور پذيرايي از ميهمانانتان را به افرادي مي سپاريد که ميتوانند با رعايت کردن اصول تشريفات ، به جاي شما حواسشان به ميهمان ها باشد و شما با خيالي آسوده از مهماني عروسي تان لذت ببريد.

منوي انتخاب شام عروسي

در منوي انتخاب شام عروسي غالبا غذاهايي از قبيل: زرشک پلو، باقلي پلو با گوشت، برنج سفيد، کباب و انواع خورشت‌ها سازماندهي شده‌اند که شما باتوجه به معيارهايي از قبيل همگاني بودن غذا و همچنين بودجه‌اي که براي آن در نظر گرفته‌ايد، به انتخاب شام عروسي مي پردازيد. اگر هزينه برايتان زياد مهم نيست، سعي کنيد چندين نوع غذا را سفارش دهيد تا همه‌ي افراد با ذائقه هاي مختلف بتوانند از غذا لذت ببرند تا پذيرايي ايده‌آلي از ميهمانان خود  در آن شب زيبا داشته باشيد. به عنوان مثال اگر زرشک پلو و باقلي پلو را انتخاب کرده ايد و به فکر غذاي نوع سوم هم هستيد، پيشنهاد مي‌کنيم يکي از خورشت‌هاي اصيل مانند فسنجان را هم به انتخاب شام عروسي خود اضافه کنيد. چرا که فسنجان و يا ته چين مرغ از جمله غذاهاي اصيل ايراني هستند و به صورت مداوم از گذشته‌ها تاکنون در هر سفره‌اي نقش بسزايي دارند.

نوع غذا براي شام عروسي

در انتخاب غذاهايي که انتخاب مي‌کنيد سليقه به خرج دهيد و بهترين و با کيفيت‌ترينش را مد نظر داشته باشيد، به عنوان مثال براي سفارش برنج سفيد، مسلما برنج‌هاي سمت شمال رنگ و بوي فوق‌العاده‌اي دارند، سعي کنيد برنج خوب و باکيفيتي را در کنار خورشت‌ها انتخاب نماييد.

تزيين سفره پاگشاي عروس و داماد

براي انجام تزيينات مخصوص سفره پاگشا مي توانيد از ايده هاي خلاقانه مختلف استفاده کنيد و اين کار را به راحتي انجام دهيد. مي توانيد اين تزيينات را با تزيين کردن دستمال ها و چيدمان مرتب ميز يا سفره انجام دهيد. يکي از مهم ترين اين تزيينات، تزيين انواع دسرها و پيش غذاها مي باشد.

ظروف غذا

زماني که غذا انتخاب مي شود، مطمئنا ظروفي هم که براي غذا بايد استفاده شود، متناسب با نوع غذا خواهد بود. براي مثال وجود يک بشقاب سوپخوري زماني که در کنار غذا سوپ نيز طبخ شده، ضروري است. به طور کلي ظروف بايد با توجه به غذاها انتخاب شوند که توسط مديريت سالن پذيرايي انجام مي شود. براي برنج تنها يک بشقاب کفايت مي کند. اما اگر غذايي که در کنار برنج بر روي ميز گذاشته مي شود شامل کباب و خورشت است، در اين صورت وجود يک ظرف ديگر نيز ضرورت پيدا مي کند.

انواع غذا جهت مراسم هاي ميهماني و عروسي

زرشک پلو با مرغ ، شيرين پلو با مرغ ، مرصع پلو با مرغ ، آلبالو پلو با مرغ ، برنج سفيد زعفراني ، نه چين مرغ ، باقالي پلو با گوشت ، پلو يوناني ، پلو مکزيکي ، لو هندي با ماهيچه گوسفندي ، پلو چيني با ميگوي تند ، پلو چاينيز ، پلو ريزوپيزلي ايتاليايي ، پلو فرانس رايس با مرغ يوناني .

انواع کباب

کباب سلطاني ، کباب بختياري ، کباب شيشليک ، کباب قفقازي ، کباب کوبيده ، کباب بنيه ، کباب بلغاري ، کباب لبناني ، کباب يوناني ، کباب عربي ، کباب مکزيکي ، کباب ترش ، کباب قرقاول ، کباب بلدرچين ، کباب فيله ، کباب فيله پيچ مرغ ، کباب فيله پيچ بره ، کباب چوبي مرغ ، کباب چوبي گوشت ، کباب شاورما ، کباب ماهي قزل آلا ، کباب ماهي اوزون برون ، کباب سزان فيش ، کباب ميگو پفکي ، کباب ميگو چوبي ، کباب لقمه و کباب لقمه عربي .

در تهيه شام عروسي چه نکاتي را بايد مد نظر داشت

در ايران بنا به اينکه از اقليت هاي قومي زيادي شکل گرفته است، نوع غذا، طعم غذا و… با هم متفاوت هستند. مثلا در جنوب ايران ممکن است که غذاهاي تند سرو شود در حاليکه در شما کشور از غذاهايي با ادويه و يا طعم سير استقبال شود. پس به عنوان نکته مهم در سفارش غذاي عروسي بايد گفت که غذاهايي که انتخاب مي کنيد، مي بايست بنا به ذائقه و سليقه مهمانان شما باشد. دقت داشته باشيد که مواد غذايي که براي تهيه شام به کار برده مي شود، نوع و مقدار ادويه، چيدمان و رنگ غذاها مي تواند بنا به منطقه جغرافيايي و يا مطابق با عرف منطقه جغرافيايي داراي تفاوت هايي باشد

نکته مهم ديگر آن است که به کيفيت غذاي آماده شده براي مراسم عروسي خود توجه کامل داشته باشيد. پس غذاي با کيفيت عروسي يک چيز فراموش ناشدني است و در اين مورد خساست به خرج ندهيد! ذکر اين نکته يک دلگرمي بزرگ است که چنانچه کيفيت غذا خوب باشد، باعث مي شود تا اگر شما در طراحي و ديزاين عروسي و يا تشريفات عروسي به نسبت شام، هزينه کمتري پرداخت کرده باشيد، مطمئن باشيد که جشن عروسي شيکي خواهيد داشت.